Cartlidge & Browne

Klart vi kan ge er hela storyn om Cartlidge & Browne, men vi vill hellre ge er företagets filosofi och, ja, nu gör vi det: ”Everyone at Cartlidge & Browne has chosen winemaking as profession for many reasons, but above all else, they want the wines they produce to ignite stories of good friends, good food, lots of laughter and lasting memories”. Amerikanskt någon? Visst, men håll med om att det är en fantastiskt fin filosofi för en vinproducent och det bästa av allt är att Cartlidge & Browne verkligen lever som det lär och filosfin går igen i företagets slogan ”Please stick your nose in our business”.

Med andra ord talar vi här om viner som lätt slinker ner och inte kräver djuplodande analyser. Men, varning!, tro inte att det för den skull är banala viner. Prova gärna deras Pinot Noir och ni förstår precis vad det här handlar om.

Cartlidge & Browne i korthet: Startades 1980 i Saint Helena, Kalifornien, av Tony Cartlidge och Glenn Browne, affärsidén var och är att göra bra viner från flera av områdets bästa AVA och, vanligtvis, marknadsföra dem under den lite större appellationen North Coast AVA.